Melihat Masalah Remaja Dari Sisi Psikologi


Kebanyakan remaja berhasil melepas masa remajanya, tetapi ada juga beberapa dari mereka mengalami berbagai masalah psikologi dan tingkah laku yang berpengaruh bukan saja hidup remaja itu sendiri tetapi juga kehidupan orang-orang di sekelilingnya.

Masalah-masalah yang berkaitan dengan makanan, kemurungan dan masalah tingkah laku. Pada saat remaja merupakan masa serba boleh dan ingin mencoba segala sesuatu. Masa inilah yang akan menentukan berjaya atau tidak seseorang remaja sekiranya jalan atau cobaan yang dilakukan tepat atau sebaliknya yaitu menjamin kesejahteraan hidup mereka kelak.

Permasalahan ini perlu dilihat dengan cara perspektif yang betul dan juga terlebih dahulu perlu memahami prinsip-prinsip umum masalah psikososial remaja terlebih dahulu.

Achenbach dan Edelbrock (1987) mengatakan bahawa kebanyakan ahli psikologi klinikal dan juga ahli-ahli psikologi yang lain membagi dua jenis masalah yang dialami oleh remaja :


1.    Keresahan dari dalam
Masalah-masalah remaja bersifat pribadi dan dimanifestasikan dalam bentuk gejala emosi dan kognitif seperti kemurungan atau dalam bentuk gangguan-gangguan psikosomatil.


2.    Keresahan dari luar
Masalah-masalah remaja bersifat luaran dan dimanifestasikan dalam bentuk masalah-masalah tingkah laku. Seperti masalah tingkah laku delinkuen, penyalahgunaan obat-obatan terlarang, alcohol serta bolos sekolah.


Referensi   : Psikologidiriremaja.blogspot.com

0 Response to "Melihat Masalah Remaja Dari Sisi Psikologi "

Post a Comment