Inilah Faktor Utama Yang Mempengaruhi Dasar Pemikiran Manusia Untuk Melakukan Perubahan

William H. Sheldon mengatakan bahwa kejadian-kejadian tertentu pada masa kanak-kanak mungkin berpengaruh terhadap penyesuaian diri pada masa dewasa, tetapi dia tidak menganggap bahwa keajadian-kejadian pada masa kanak-kanak yang demikian itu memainkan peranan sebagai sebab.

Ia menyarankan, kiranya predisposisi biologis tang menyebabkan pengalaman tertentu pada masa kanank-kanak itu dan kiranya predisposisi yang sama pula kiranya menajdi dasar tingkah laku tertentu pada masa deawasa.

Hubungan antara kejadian-kejadian pada masa kanak-kanak dan tingkah laku pada masa sebelumnya itu merupaka refleksi daripada factor-faktor biologis yang bekerja secara tetap dalam jangka waktu yang sama.

Mengenai factor mana yang berpengaruh dalam perkembangan itu dapat dapat dikemukakan sebagai berikut: Ia tidak beranggapan perkembangan individu itu semata-mata ditentukan oleh dasar-dasar biologis yang diwarisi seperti ternyata dalam morphogenotipe, tetapi dia beranggapan bahwa individu itu diperlengkapi dengan potensi-potensi bagi pertumbuhannya.

Tetapi pengalaman tertentu yang dijumpai oleh tiap-tiap individu akan memerankan peranan penting untuk menentukan apakah individu tersebut akan benar-benar menginsyafi potensi-potensi yang dimilikinya itu.

0 Response to "Inilah Faktor Utama Yang Mempengaruhi Dasar Pemikiran Manusia Untuk Melakukan Perubahan "

Post a Comment